Komianos's Blog

Από το Κοπανάκι Μεσσηνίας Πολιτιστικά Δρώμενα.

ΠΑΙΔΙΚΕΣ ΑΝΑΜΝΗΣΕΙΣ ΑΝΕΚΔΟΤΕΣ, ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΤΟ «ΔΕΝ ΠΕΡΝΑΣ ΚΥΡΑ ΜΑΡΙΑ» ή «ΧΕΛΙΧΕΛΩΝΗ» Εργασία : komianos’s wordpres’s.com

KOMIANOS PIPHSΠΑΙΔΙΚΕΣ ΑΝΑΜΝΗΣΕΙΣ ΑΝΕΚΔΟΤΕΣ, ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΤΟ «ΔΕΝ ΠΕΡΝΑΣ ΚΥΡΑ ΜΑΡΙΑ» ή «ΧΕΛΙΧΕΛΩΝΗ» Εργασία : komianos’s wordpres’s.com

ΑΠΟ ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΠΑΙΔΙΚΑ ΜΑΣ ΤΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ. ΜΗΠΩΣ ΕΙΧΑΜΕ ΚΑΙ ΤΙΠΟΤΑ ΑΛΛΟ ΓΙΑ ΝΑ ΨΥΧΑΓΩΓΗΣΟΥΜΕ ΤΙΣ ΠΑΙΔΙΚΕΣ ΜΑΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΣΤΙΣ ΑΛΑΝΕΣ, ΣΤΑ ΧΩΜΑΤΙΝΑ ΣΤΕΝΟΣΟΚΑΚΑ, ΣΤΗΝ ΑΜΑΚΑ ΤΟΥ ΝΑΥΠΛΙΟΥ ; ΣΤΗΝ ΠΑΝΩ ΚΑΙ ΚΑΤΩ ΡΟΥΓΑ ΤΟΥ ΚΟΠΑΝΑΚΙΟΥ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ ; ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟΝ. ΠΙΠΗΣ ΚΟ0ΜΙΑΝΟΣ. Βοηθήστε φιλαράκια, καταγράφτε σχετικές πληροφορίες, για να μπορέσουμε μαζί να συγκεντρώσουμε απαραίτητες πληροφορίες για τα παλιά παιχνίδια μας που κινδυνεύουν να ξεχαστούν ακόμη και από εμάς τους ίδιους, από το χρόνο και την..τεχνολογία . ΓΙΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΑΣ ΚΑΙ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΜΑΣ !!!!!!!!

 

Ελάτε φιλαράκια να θυμηθούμε πως παίζαμε αυτό το παιχνίδι.Τα παιδιά σχηματίζουν όλα μαζί ένα κύκλο πιασμένα από τα χεράκια τους, και ένα κοριτσάκι λέγοντας το παρακάτω ποίημα και δείχνωντας σε κάθε συλλαβή ενα παιδί εκλέγει το κοριτσάκι που θα κάνει την «ΜΙΚΡΗ ΜΑΡΙΑ» ή «ΜΙΚΡΗ ΧΕΛΙΧΕΛΩΝΗ»:

ΕΝΑ, ΔΥΟ, ΤΡΙΑ, ΠΗΓΑ ΣΤΗΝ ΚΥΡΙΑ

ΜΟΥ’ΔΩΣΕ ΕΝΑ ΜΗΛΟ, ΜΗΛΟ ΔΑΓΚΩΜΕΝΟ,

ΤΟ’ΔΩΣΑ ΣΤΗΝ ΚΟΡΗ, ΕΚΑΝΕ ΑΓΟΡΙ.

Τ’ΟΒΓΑΛΕ ΘΑΝΑΣΗ, ΣΚΟΥΠΑ ΚΑΙ ΦΑΡΆΣΙ!!!!

Η «ΜΙΚΡΗ ΜΑΡΙΑ» μπαίνει στη μέση και ο κύκλος κλείνει…. Τα παιδιά αρχίζουν να τραγουδούν έμμετρα και να γυρίζουν χορεύοντας η βηματιστά γύρω γύρω, ενώ η «ΚΥΡΑ ΜΑΡΙΑ» μετά από καθε στροφή τους απαντάει τραγουδιστά και χορεύοντας στο ρυθμό του τραγουδιού και προσπαθεί να περάσει ανάμεσά τους. Λαμβάνει τότε χώρα ο παρακάτω τραγουδιστός διάλογος:

ΓΥΡΩ ΓΥΡΟ ΟΛΟΙ ΠΑΙΔ ΠΑΙΧΝΙΔΙ

ΠΑΙΔΙΑ:Που θα πας κυρα-Μαρία, δεν περνάς δεν περνάς,
Που θα πας κυρα-Μαρία, δεν περνάς, περνάς!
ΜΑΡΙΑ: Θε να πάω εις τους κήπους δεν περνώ, δεν περνώ.
Θε να πάω εις τους κήπους δεν περνώ, περνώ!
ΠΑΙΔΙΑ: Τι θα κάνεις εις τους κήπους δεν περνάς, δεν περνάς
Τι θα κάνεις εις τους κήπους δεν περνάς, περνάς!
ΜΑΡΙΑ: Θα μαζέψω 2 βιολέτες δεν περνώ, δεν περνώ
Θα μαζέψω 2 βιολέτες δεν περνώ, περνώ!
ΠΑΙΔΙΑ: Τι θα κάνεις τις βιολέτες δεν περνάς, δεν περνάς
Τι θα κάνεις τις βιολέτες δεν περνάς, περνάς!
ΜΑΡΙΑ: Θα τις δώσω της καλής μου δεν περνώ, δεν περνώ
Θα τις δώσω της καλής μου δεν περνώ, περνώ!
ΠΑΙΔΙΑ: Και ποια είναι η καλή σου δεν περνάς, δεν περνάς
Και ποια είναι η καλή σου δεν περνάς, περνάς!
ΜΑΡΙΑ: Η καλή μου είν’ η π.χ. ΕΛΕΝΗ, δεν περνώ, δεν περνώ
Η καλή μου είν’ η π.χ. ΕΛΕΝΗ, δεν περνώ, περνώ!

Μόλις το παιδί που ακούσει το όνομά του μπαίνει στην μέση και κάνει την «ΚΥΡΑ ΜΑΡΙΑ»,  και το παιχνιδι συνεχίζεται με τον ίδιο τρόπο.

Μία άλλη Παραλλαγή: Όταν κάποιο παιδί ακούσει το όνομά του από την κυρά Μαρία μπαίνει στον κύκλο και στέκεται δίπλα της και επιλέγει αυτό το επόμενο παιδί μέχρι μπουν όλα τα παιδιά μέσα ή να μην υπάρχουν αρκετά ώστε να σχηματίσουν εξωτερικό κύκλο, οπότε το παιχνίδι τελειώνει.

«ΧΕΛΙΧΕΛΩΝΗ»

ΧΕΛΙΧΕΛΩΝΗΤο παιχνίδι φέρεται ότι είναι αρχαίο ελληνικό και λεγόταν «ΧΕΛΙΧΕΛΩΝΗ» Απόσπασμα από άρθρο του : ΑΝΑ .ΚΑΘΗΓΗΤΗ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΠΑΤΡΩΝ, Κου ΜΕΝΕΛΑΟΥ ΧΡΙΣΤΟΠΟΥΛΟΥ.  Το σωζομενο παπυρικό αποσπάσιμα αρχίζει με την αναπόληση των κοινών παιχνιδιών που συνέδεσαν τα δυο κορίτσια από την παιδική τους ηλικία. Η συχνή επανάληψη της λέξης «χελώνα» και η χρήση των λέξεων λευκών και ίππων στους μισοκατεστραμμενους στίχους αναφέρονται σε ένα παιδικό παιχνίδι που ξέρουμε ότι συνήθιζαν να παίζουν τα μικρά κορίτσια και που προφανώς συνήθιζαν να παίζουν και η Βαυκις με την Ήριννα: τη «χελιχελωνη». Στο παιχνίδι αυτό ένα κοριτσάκι καθόταν στη μέση του κύκλου και παριστάνε τη χελώνα ενώ τα αλλά έτρεχαν γύρω γύρω φωνάζοντας: χελιχελωνη, χελιχελωνη, τι ποιείς εν τω μέσω; (χελώνα, χελώνα τι κάνεις μες στη μέση; ).

Το κοριτσάκι απαντούσε: ερια μαρυομαι και κροκην Μιλησιαν (ξαίνω, ξαίνω εγώ μαλλί και από τη Μίλητο κλωστή). Τα αλλά κορίτσια ξαναρωτούσαν: ο δ’εκγονος σου τι ποιων απωλετο; (κι ο γιος σου τι έκανε και πέθανε; ). Και το κοριτσάκι τους απαντούσε: λευκών αφ’ιππων εις θάλασσαν αλατο (από τα άσπρα του αλόγα πήδησε μες στη θάλασσα). Τότε προφανώς η «χελώνα» πηδούσε από τη μέση του κύκλου προσπαθώντας να πιάσει κάποιο παιδάκι που θα γινόταν τότε αυτό «χελώνα».

ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΚΑΛΑ ΜΟΥ ΦΙΛΑΡΑΚΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΧΡΟΝΟ ΠΟΥ ΜΟΥ ΧΑΡΙΖΕΤΑΙ ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΣ ΤΑ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΗΜΑΤΑ ΜΟΥ.

Εργασία : ΠΙΠΗΣ ΚΟΜΙΑΝΟΣ, komianos’s wordpres’s.com

Advertisements

Απρίλιος 22, 2016 - Posted by | ΠΑΙΔΙΚΕΣ ΑΝΑΜΝΗΣΕΙΣ ΑΝΕΚΔΟΤΕΣ ΚΑΙ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ, ΠΙΠΗΣ ΚΟΜΙΑΝΟΣ, Uncategorized

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: