Komianos's Blog

Από το Κοπανάκι Μεσσηνίας Πολιτιστικά Δρώμενα.

ΚΟΛΥΒΑ Η ΣΠΕΡΝΑ ΣΤΑ ΧΩΡΙΑ ΤΗΣ ΟΡΕΙΝΗΣ ΤΡΥΦΙΛΊΑΣ

KOLYBAΣήμερα θα μιλήσουμε για τα κόλυβα ή τα σπερνά όπως τα ονομάζουν στα χωριά μας της Ορεινής Τριφυλίας μου εξιτόρησε η κυρά Σπυρούλα Γ. Σοφού Η κατασκευήτους έχει την τιμητική τους σήμερα ψυχοπαράσκευο και αύριο ψυχοσάββατο. Είναι ένα σκεύασμα από πολλά ανακατεμμένα υλίκά νοστιμώτατο και γλυκύτατο. Σαν πρωϊνό έδεσμα, αντί για ζάχαρι εκείνα τα χρόνια τα περιχύναμε με πετιμέζι, η ζάχαρι ήταν σπάνιο υλικό. Είναι τέλειο και υγιεινό.
Θυμάμαι με πόση λαχτάρα περιμένουμε την μητέρα μου όταν έφτιαχνε κόλλυβα και μας τα έβαζε σε μικρά μπολάκιανα πασπασλισμένα με ζάχαρι άχνη να φάμε. Τόσο αυτή όσο και η γιαγιά μου τα έφτιαχναν τέλεια. Εμείς σαν μικρά παιδιά ποτέ δεν τα είχαμε συνδέσει με μνημόσυνα, η σαν προσφορά στις ψυχές των νεκρών που ανέβαιναν στον επάνω κόσμο. Κανείς ποτέ δεν μας είχε εξηγήσει το σκοπό που εφτοιαχναν αυτές τις μέρες τα σπερνά.Σε ορισμένες περιοχές της πατρίδας μας εάν ανακατέψουμε σπόρους από ρόδια στα κόλυβα είναι για κέρασμα, για χαρά ή για γιορρτή. Στα κόλυβα για μνημόσυνα δεν ανακατεύουμε σπόρους από ρόδια. Όπως και τα υλικά διαφέρουν σε κάθε περιοχή.

 Όταν έχασα την γιαγιά μου, μας είπε ο πατέρας μου: “Μήπως πρέπει να  φτιάξουμε κόλλυβα για την ψυχούλα της? ” Μου φάνηκε πολύ περίεργο που ένας άνδρας ο παππούς μου, σκέφτηκε κάτι τέτοιο. Ήταν λέει ψυχοσάββατο. Μόνο γυναίκεία εργασία…..

Αυτό με έβαλε σε σκέψεις και άρχισα να το ψάχνω. Έμαθά τόσα πολλά, είδα πώς τα κόλλυβα έχουν ρίζες από τα αρχαία χρόνια που μεταφέρθηκαν και στον Χριστιανισμό. Για παράδειγμα: Στην Αρχαία Ελλάδα τέτοια εποχή γιόρταζαν την Άνοιξη που θα ερχόταν και τις ψυχές των νεκρών που θα γυρνούσαν από τον “κάτω κόσμο”. Η εκκλησία πολύ πρακτικά το αντικατέστησε με τα ψυχοπαράσκευο και το ψυχοσάββατα…

Όπως έψαχνα ξαφνικά θυμήθηκα την μητέρα μου που όταν ήμουν μικρή προσπαθούσε να μου εξηγήσει τι είναι το κάθε υλικό μέσα στα κόλλυβα και γιατί το βάζουμε, αλλά τότε, ποτέ δεν της έδινα σημασία. Έτσι αποφάσισα να την ξαναρωτήσω. Ευτυχώς τα θυμότανε όλα.

Το στάρι: Είναι το σύμβολο της γης και συμβολίζει και τις ψυχές των πεθαμένων.
Το ρόδι: Με αυτό ο Άδης κράτησε την Περσεφόνη στον κάτω κόσμο, βέβαια οι χριστιανοί στο ρόδι συμβολίζουν την λαμπρότητα του παραδείσου.
Τα ασπρισμένα αμύγδαλα: συμβολίζουν τα γυμνά οστά για να μας θυμίζουν την μοίρα που θα έχουμε όλοι. (Ναι λίγο μακάβριο το ξέρω…)
Τα μπαχαρικά: Είναι τα αρώματα αυτού του κόσμου.
Ο μαϊντανός (σε κάποιες παραλλαγές ο δυόσμος): Είναι η ευχή για ανάπαυση “εν τόπω χλοερώ”.
Οι ξηροί καρποί: Είναι η ζωή που αναπαράγεται
Το τρίμμα από τα στραγάλια ή η φρυγανιά ή το αλεύρι: Συμβολίζει το ελαφρύ χώμα. (Μακριά από εδώ!)
Η σταφίδα: Από τα αρχαία χρόνια τον Διόνυσο και την γλύκα της ζωής έως τον Χριστό που είναι η άμπελος. Και τέλος
Η ζάχαρη που συμβολίζει τον γλυκό παράδεισο.

Μ’ άρεσε τόσο πολύ όλο αυτό το παιχνίδι των συμβολισμών που αποφάσισα να κάνω το χατίρι στον πατέρα μου και να φτιάξω κόλλυβα.
Αλλά θα τα έφτιαχνα όπως μας αρέσανε. Με μπόλικους ξηρούς καρπούς, κυρίως καρύδι που άρεσε στην γιαγιά μου, μπόλικο ρόδι που άρεσε στην μαμά μου και χωρίς πολύ ζάχαρη που άρεσαν στον παππού μου.

ΠΡΟΣΟΧΗ !!!!!
Όσο τα φτιάχνουμε πρέπει να έχουμε πάντα αναμμένο το καντήλι.

Υλικά

  • ½ κιλό σιτάρι

  • ½ κουταλάκι αλάτι

  • 5 κουταλιές ψημένο σουσάμι

  • 1 κεσέ καβουρντισμένα αμύγδαλα ασπρισμένα

  • 1½ κεσέ σταφίδες μαύρες

  • 1½ κεσέ ρόδι

  • ½ κεσέ καρύδια χοντροκομμένα

  • ½ κεσέ χρωματιστά ψιλά κουφετάκια

  • 1 κεσέ ψιλοκομμένη μουσταλευριά

  • Ζάχαρη όση θέλετε

  • Κανέλλα και γαρίφαλο (προαιρετικά)

  • Βράζετε το σιτάρι ρίχνοντας και μισό κουταλάκι αλάτι. Αφού το σουρώσουμε το απλώνουμε σε στεγνή πετσέτα ή στο τραπεζομάντιλο για να στεγνώσει και να φύγει η υγρασία., ανάλογα τι καιρικές συνθήκες έχει, (καλοκαίρι, χειμώνας, υγρός καιρός κ.α.). αφού στεγνώσουν τα βάζουμε σε μια λεκανίτσα. Στο μεταξύ ψήνουμε το σουσάμι, καβουρδίζουμε τα αμύγδαλα αφού τα βράσουμε λίγο και μετά τα ξεφλουδίσουμε. Ψήνουμε ελαφρά τα καρύδια. Ανακατεύουμε το ψημένο σουσαμι, τα καρύδια, τα αμύγδαλα, τις μαύρες σταφίδες, μπόλικο ρόδι και κουφετάκια. Την λιασμένη στον ήλιο μουσταλευριά, ζάχαρι και ανακατεύουμε. Τα πιέζουμε για να ισιώσει η επιφάνεια και τα πασπαλίζουμε με ζάχαρι άχνη ομοιόμορφα με την βοήθεια κλεισάρας. στην κορυφή σχηματίζουμε ένα σταυρό και στολίζουμε με τα υλικά της προτιμήσεώς μας.

Δεν τα τρώμε με ενοχές αλλά με χαρά. Να σκέφτεσαι τις παγανιστικές γιορτές στην αρχαία Ελλάδα για την Άνοιξη και την “ανάσταση”, οπότε απενοχοποίηση τώρα!!!

Φεβρουαρίου 22, 2014 Posted by | κολυβα η σπερνα, Uncategorized | Γράψτε ένα σχόλιο

ΨΥΧΟΠΑΡΑΣΚΕΥΟ ΣΤΟΝ ΑΕΤΟ ΟΡΕΙΝΗΣ ΤΡΙΦΥΛΙΑΣ

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 21 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 1914

ΨΥΧΟΠΑΡΑΣΚΕΥΟ




Τη μέρα της Πεντηκοστής τη νύχτα της Γονατιστής, πάνε οι ψυχές στον Άδη, λέει ένα γνω­στό τραγούδι του Γιάννη Μαρκόπου­λου, τραγουδισμένο από τον α­ξέχαστο Νίκο Ξυλούρη. Ο ελ­ληνικός λαός τις μέρες αυτές, προσεύχεται για όλες τις ψυ­χές των πεθαμένων του.

Στο χωριό μας το Ψυχοπαράσκευο, πριν από την Πεντηκο­στή όλοι μαζεύονταν και μαζεύονται στο νε­κροταφείο, για να θυμηθούν και να ψάλλουν τους νεκρούς. Ή­ταν κάτι σαν “μισή” γιορτή, κάτι σαν πανηγύρι, ανακατεμένα με νοσταλγία και πόνο .αλλά και πολλές ιστορίες για τους αγαπημένους που έχουν φύγει.

Οι τάφοι ήταν και είναι συ­γκεντρωμένοι κατά σόγια, οι προετοιμασίες για το στάρι, βράσιμο, στέγνωμα, φτιάξιμο δίσκων, γίνονταν σε συνεννόη­ση με τους συγγενείς.

Αφού ο Παπάς έφτανε στα μνημεία και έψελνε τους νε­κρούς, διαβάζοντας το Μεριδοχάρτι ή Συγχωροχάρτι της κάθε οικογένειας, μοιράζονταν τα κόλλυβα, τυρί, κρασί ,ελιές και πρό­σφορα.

Στο συγχωροχάρτι θα μπο­ρούσε κανείς να διαβάσει όλο το γενεαλογικό δέντρο της κά­θε οικογένειας και από το σόι του άνδρα και από το σόι της γυναίκας.

Η όλη διαδικασία κρατούσε 2.30-3 ώρες, με κουβέντα, θύ­μησες και ευχές για τη συγχώ­ρεση των νεκρών. Σε άλλες περιοχές αυτό γινόταν και γίνεται το Σάββατο σε αντίθεση με τον Αετό που ανέκαθεν γινόταν Παρασκευή.

Η αναμονή παλιότερα ήταν κάτω από τα πεύ­κα που υπήρχαν στο νε­κροταφείο, σήμερα, κάτω απ’ το υπάρχον υπόστεγο, που κα­λύπτει το μεγάλο διάδρομο.

Το έθιμο για τη συγχώρεση των ψυχών των νεκρών μας ε­ξακολουθεί να υπάρχει και θα υπάρχει γιατί έτσι πρέπει.

Ανεβάζω μερικές φωτογραφίες που πήρα από το φετινό Ψυχοπαράσκευο στις 10/6/2011.

Φεβρουαρίου 21, 2014 Posted by | ΨΥΧΟΠΑΡΑΣΚΕΥΟ, Uncategorized | Γράψτε ένα σχόλιο

ΤΣΙΚΝΟΠΕΜΠΤΗ Η ΤΣΙΚΝΟΠΕΦΤΗ ΑΝΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ-ΣΤΗΝ ΚΕΡΚΥΡΑ-ΤΗΣ ΓΙΑΝΝΟΥΛΑΣ ΚΟΥΛΟΥΡΟΥΣ ΣΤΗΝ ΠΑΤΡΑ-ΣΕΡΡΕΣ-ΚΟΜΟΤΗΝΗ-ΗΡΑΚΛΕΙΟ

Η Τσικνοπέμπτη ανά την Ελλάδα

  • ΤΣΙΚΝΟΠΕΜΠΤΗ

    ΤΣΙΚΝΟΠΕΜΠΤΗ

    Στην παλαιά πόλη της Κέρκυρας τελούνται τα Κορφιάτικα Πετεγολέτσια ή αλλιώς Κουτσομπολιά ή Πέτε Γόλια. Η πετεγολέτσα, το πετεγουλιό όπως το λένε οι Κερκυραίοι, δεν είναι άλλο από το γνωστότατο κουτσομπολιό. Η πετεγολέτσα πραγματοποιείται το βράδυ της Τσικνοπέμπτης, στην Πιάτσα κοντά στην τοποθεσία “Κουκουνάρα”, της πόλης τής Κέρκυρας.

  • Στην Πάτρα έχουμε το έθιμο της Κουλουρούς. Η Γιαννούλα η Κουλουρού πιστεύει λανθασμένα πως ο Ναύαρχος Ουίλσον είναι τρελά ερωτευμένος μαζί της και πως έρχεται να την παντρευτεί. Γι’ αυτό ντύνεται νύφη και με τη συνοδεία των Πατρινών πηγαίνει να προϋπαντήσει τον καλό της στο λιμάνι. Γύρω της οι Πατρινοί διασκεδάζουν με τα καμώματά της.

  • Στις Σέρρες ανάβονται μεγάλες φωτιές στις αλάνες, στις οποίες αφού ψήσουν το κρέας, πηδούν από πάνω τους. Στο τέλος κάποιος από την παρέα με χιούμορ αναλαμβάνει τα «προξενιά», ανακατεύοντας ταυτόχρονα τα κάρβουνα με ένα ξύλο.

  • Στην Κομοτηνή καψαλίζουν την κότα που θα φαγωθεί την επόμενη Κυριακή (της Απόκρεω). Αυτήν την ημέρα τα αρραβωνιασμένα ζευγάρια ανταλλάσσουν δώρα φαγώσιμα. Ο αρραβωνιαστικός στέλνει στην αρραβωνιαστικιά του μια κότα, τον κούρκο, και εκείνη στέλνει μπακλαβά και μια κότα γεμιστή. Όλα αυτά πραγματοποιούν την παροιμία πως ο «έρωτας περνάει από το στομάχι».

  • Στο Ηράκλειο της Κρήτης, μικροί και μεγάλοι περιδιαβαίνουν μεταμφιεσμένοι στους δρόμους και στις πλατείες της πόλης, τραγουδώντας και χορεύοντας.


ΠΗΓΗ: http://www.sansimera.gr/articles/492#ixzz2trqJAC41

Η Πέμπτη της δεύτερης εβδομάδας του Τριωδίου (Κρεατινής) ονομάζεται Τσικνοπέμπτη ή Τσικνοπέφτη, επειδή την ημέρα αυτή όλα τα σπίτια ψήνουν κρέας ή λειώνουν το λίπος από τα χοιρινά και ο μυρωδάτος καπνός (τσίκνα) είναι διάχυτος παντού. Από αυτή την τσίκνα, λοιπόν, έχει πάρει και το όνομά της η Πέμπτη και λέγεται Τσικνοπέμπτη.

Το έθιμο χάνεται στα βάθη των αιώνων, χωρίς να γνωρίζουμε την προέλευσή του. Εικάζεται, όμως, ότι προέρχεται από τις βακχικές γιορτές των αρχαίων Ελλήνων και Ρωμαίων, που επιβίωσαν του Χριστιανισμού. Σύμφωνα με τον λαογράφο Δημήτριο Λουκάτο, το φαγοπότι και το γλέντι της ημέρας είναι «ομοιοπαθητικές προσπάθειες για την ευφορία της γης».

Την Τσικνοπέμπτη, που βρίσκεται στο μέσο του Τριωδίου, ξεκινούν ουσιαστικά οι εκδηλώσεις της Αποκριάς, οι οποίες κορυφώνονται με τα Κούλουμα την Καθαρά Δευτέρα. Ανάλογες γιορτές υπάρχουν στη Γερμανία (Schmutziger Donnerstag = Λιπαρή Πέμπτη) και στη Νέα Ορλεάνη των ΗΠΑ (Mardi Gras = Λιπαρή Τρίτη), που συνδυάζονται με καρναβαλικές εκδηλώσεις.

Στο έθιμο της Τσικνοπέμπτης και γενικά στην κρεατοφαγία αντιτίθεται η οργάνωση “Πολίτες για τα Δικαιώματα της Φύσης και της Ζωής” (ΠΟΦΥΖΩ), που υποστηρίζει την ιδεολογία του «αντισπισισμού» (anti-speciesism), η οποία στρέφεται κατά της καταπάτησης των δικαιωμάτων των ζώων.

Φεβρουαρίου 20, 2014 Posted by | ΤΣΙΚΝΟΠΕΜΠΤΗ Η ΤΣΙΚΝΟΠΕΦΤΗ | Γράψτε ένα σχόλιο

ΑΝΝΑ ΜΠΙΘΙΚΩΤΣΗ ΠΟΙΗΤΡΙΑ- ΠΕΖΟΓΡΑΦΟΣ- ΧΡΟΝΙΚΟΓΡΑΦΟΣ, ΚΟΡΗ ΤΟΥ SER ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΤΡΑΓΟΥΔΙΟΥ. ΣΕ ΜΙΑ ΟΜΟΡΦΗ ΠΟΙΗΤΙΚΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΑΦΙΕΡΩΜΕΝΗ ΣΤΟΥΣ ΦΙΛΟΥΣ ΚΑΙ ΕΠΙΣΚΕΠΤΕΣ ΤΟΥ ΙΣΤΤΟΛΟΛΟΓΙΟΥ .

ΑΝΝΑ ΜΠΙΘΙΚΩΤΣΗ

ΑΝΝΑ ΜΠΙΘΙΚΩΤΣΗ

ΑΝΝΑ ΜΠΙΘΙΚΩΤΣΗ ΠΟΙΗΤΡΙΑ- ΠΕΖΟΓΡΑΦΟΣ- ΧΡΟΝΙΚΟΓΡΑΦΟΣ, ΚΟΡΗ ΤΟΥ SER ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΤΡΑΓΟΥΔΙΟΥ. ΣΕ ΜΙΑ ΟΜΟΡΦΗ  ΠΟΙΗΤΙΚΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ  ΜΕ ΤΙΤΛΟ “ΑΥΤΗ ΕΙΜΑΙ ΕΓΩ” ΑΦΙΕΡΩΜΕΝΗ ΣΤΟΥΣ ΦΙΛΟΥΣ ΚΑΙ ΕΠΙΣΚΕΠΤΕΣ ΤΟY ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ

Λόγια της ιδίας: ΘΕΛΩ ΚΑΙ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΑΓΩΝΙΣΘΩ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΛΗ ΜΑΣ, ΣΤΟΛΙΔΙ ΑΥΤΟΥ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΤΟΥ ΜΙΚΡΟΥ ΤΟΥ ΜΕΓΑ.

Καλησπέρα ακριβοί μου φίλοι !!!!!!!!!
Όσο υπάρχουν άνθρωποι σαν κι εσας θα μπορώ να ελπίζω σε ένα κόσμο καλύτερο!!!!!!!!!!!!

Αυτή είμαι εγώ…

Φωτογραφία: Αυτή είμαι εγώ...

Φεβρουαρίου 18, 2014 Posted by | ΑΝΝΑ ΜΠΙΘΙΚΩΤΣΗ, Uncategorized | Γράψτε ένα σχόλιο

ΣΥΛΛΟΓΗ, ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ, ΑΠΟΞΙΡΑΝΣΗ ΚΑΙ ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗ ΤΗΣ ΡΙΓΑΝΗΣ ΣΤΑ ΧΩΡΙΑ ΤΗΣ ΟΡΕΙΝΗΣ ΤΡΙΦΥΛΙΑΣ

ΣΥΛΛΟΓΗ ΑΠΟΞΙΡΑΝΣΗ ΚΑΙ ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗ ΡΙΓΑΝΗΣ


ΠΟΡΙΚΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΤΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ

ΡΙΓΑΝΙΑύριο πρωί – πρωί πάω να μαζέψω το αγαπημένο μου μυρουδικό, την αδιαφιλονίκητη βασίλισσα του ψησήματος, την ρίγανη. το απαραίτητο και αγαπημένο μου μυρωδικό. Πιστεύω πως η ποιότητα της ρίγανης απο τήν περιοχή που μαζεύω είναι η καλύτερη Πανελλαδικά. Είναι κρίμα πράγματι για όποιον δεν έχει ρίγανι φυτεμένη στο μποστάνι του ή δεν γνωρίζει την περιοχή που μπορεί να την βρεί. Στην περιοχή μας  την Ορεινή Τριφυλία στην Κεφαλόβρυση  διαθέτει τις πλέον ιδανικές συνθήκες, υψόμετρο, εδαδος πετρώδες και κλίμα ξηρό ιδανικές συνθήκες επαναλαμβάνω για την καλλιέργειά της. Αυτός είναι και ο λόγος που η ελληνική ποικιλία ρίγανης θεωρείται από τις καλύτερες μπορώ να πω  παγκοσμίως. Τη ρίγανη την μαζεύουμε και την τοποθετούμε  σε τσουβάλι από κάναβι, εάν την βάλουμε σε νάϋλον τσάντα δεν βαστάει το χρώμα της αλλά μαυρίζει. Στο σπίτι σε σκιερό μέρος της αποθήκης μας την απλώνουμε για να στεγνώσει. Αφού στεγνώσει αφαιρούμε τα κάτω φύλλα της και αφήνουμε τα άνρη της στην πράσινη μορφή τους. Τα κάνουμε ματσάκια και τα κρεμάμε στο πατερό σε σκιερό μέρος. Γύρω στις 20 Αυγούστου έχουν πλέον ξεραθεί και είναι έτοιμα για επεξεργασία. Τα εργαλεία που χρειάζονται, είναι μία κρισάρα με αραιά ανοίγματα, το “αρίλογο” και ένα γάντι δερμάτινο που μας βοηθά να τρίψουμε τη ρίγανη. Η μυρωδιά της φρεσκοτριμένης ρίγανης δεν μπορεί να συγκριθεί με τίποτα. Η αποθήκευσή της σε γυάλινα ή τσίγγινα δοχεία και σφραγίζονται για να μην εξατμίζεται η ευωδία της και η σπιρτάδα της. Τα ξυλαράκια εγώ τα μαζεύω σε μια σακούλα και τα ρίχνω σε κάποια γωνιά με πέτρες και τα σκεπάζω με λίγο χώμα ρίχνοντας λίγο νεράκι. Αυτά σε λίγο καιρό θα πετάξουν νέο κλαράκι, νέα ρίγανη σε λίγο καιρό περιμένει να μαζέψουμε την  παραγωγή της. Ξέχασα να σου πω, πώς για να μαζέψω ρίγανη ξυπνάω πολύ πρωί, στις 5-6 η ώρα πρέπει να βρίσκομαι στον ριγανότοπο.  Όσο υπάρχει δροσιά η οξύτητα της μυρουδιάς είναι περιορισμένη. Εάν στεγνώσει το φυτό η οξύτητα είναι τόσο δυνατή που μπορεί να λοιποθυμήσεις. Η καλύτερη περιοχή για μάζεμα ρίγανης είναι η περιοχή ΚΟΣΣΕΣ της κεφαλόβρυσης Μεσσηνίας. Είναι μια πλαγιά λες και είναι σπαρμένη, έχει λίγο περπάτημα 1 1/2 χιλιόμετρο από το νεκροταφείο, αφήνεις το αμάξι και με τα πόδια κατηφορίζεις αφού διασχίσεις το δρόμο κάτω και αριστερά, αυτό το μποστανορίγανο έχει τρομερή μυρουδιά. Εάν ρωτήσεις κάποιον άλλο από άλλη περιοχή θα σου πει ότι η ρίγανη του τόπου του είναι μοναδική, εμείς όμως μιλούμε για την ρίγανη του τόπου μας. Αυτά τα μέρη μου τα είχε υποδείξει ο συχωρεμένος ο πατέρας μου ο θεός ας αναπαύει την ψυχούλα του.

Μου ιστορούσε ο Κυρ΄Αποστόλης από το λιθερό του κάτω Κοπανακίου, Παυλόπουλος, πως τα παλαιότερα χρόνια το περίφημο ζωοπανίγυρο του κομοπόλεως Κοπανακίου, συγκέντρωνε χιλιάδες επισκέπτες, αλλά και εμπόρους, όχι μόνο από τα γύρω χωριά, αλλά και από την κυπαρiσσία και τις κοντινές ή μακρινές πόλεις. Ποιος από τους παλιούς κατοίκους,δεν θυμάται τους λόφους από ρίγανι για πούλημα στην κεντρική πλατεία, το άρωμά της και η σπιρτάδα της σου έσπαζε τα ρουθούνια από το σταυροδρόμι της πόλεως 500 μέτρα μακρυά. Μέχρι να φθάσει το μεσημέρι δεν είχε μείνει ούτε φύλλο, τέτοια αγοραστική πέραση είχε. Το Κυριακάτικο παζάρι συνδυάζει την διασκέδαση, την εκδρομή, τα ψώνια, το εμπόριο, το κοινωνικό αντάμωμα, την επαφή των χωρικών της Ορεινής Τριφυλίας, την ανταλλαγή απόψεων και γνώσεων, το δέσιμο της γνωριμίας και της σχέσης και κυρίως την κατανάλωση παντώς είδους αγαθών και προϊόντων

Η ρίγανη είναι από τα σπουδαιότερα αρωματικά φυτά. Παίζει ένα σπουδαίο ρόλο στην καθημερινή μας ζωή, με το άρωμα της να είναι αναντικατάστατο. Στις Μεσογειακές χώρες ιδιαίτερα μα και στον υπόλοιπο κόσμο θεωρείται ένα από τα πιο σπουδαία αρωματικά αρτύματα. Η ρίγανη υπήρξε γνωστή από την αρχαιότητα. Τόσο σπουδαία την θεωρούσαν, ώστε το όνομα της (ορίγανον) που είναι σύνθετο και προέρχεται από τις λέξεις όρος (βουνό) και γάνος (λαμπρός) σημαίνει το φυτό που ομορφαίνει-λαμπραίνει το βουνό, ένα κόσμημα.

Η ΡΙΓΑΝΗ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ ΥΠΟ ΑΠΕΙΛΗ ΣΤΗΝ ΟΡΕΙΝΗ ΤΡΙΦΥΛΙΑ KAI ΣΕ ΠΟΛΛΑ ΑΛΛΑ ΜΕΡΗ ΤΗΣ ΠΑΤΡΙΔΑΣ ΜΑΣ.

Δείτε αναλυτικά η απόφαση της Διεύθυνσης Δασών τι αναφέρει:

I. Απαγορεύουμε!!!

α) την εκρίζωση ή την ολοκληρωτική αποκοπή των βλαστών. παντός είδους αρωματικού, φαρμακευτικού, μελισσοκομικού, ανθοκομικού και διακοσμητικού φυτού, δενδρυλλίου, θάμνου, φρυγάνου ή πόας,

β) την συλλογή για εμπορία μαλοτήρας ματζουράνας ,(, φασκόμηλου και ρίγανης σε όλες τις περιοχές που είναι ενταγμένες στο δίκτυο προστασίας ΝΑΤΟΥΡΑ 2000.

γ) Οι ποινές για τους παραβάτες είναι αυστηρώτατες. Το μεταφορικό μέσο και τα εργαλεία κατάσχονται. Τα πρόστιμα πολύ βαριά…. 4 – 5 ματσάκια ανά αγροτική οικογένεια είναι αρκετά. Τα επιπλέον θεωρείται εμπορία.Επίσης πρέπει να αποφεύγουμε να κόβουμε την ρίγανη με μεταλικά αντικείμενα. Μόνο με το χέρι έστω και αν την ξεριζώνουμε μερικώς. Σε πολλές περιπτώσεις ανάλογα με την συσταση του εδάφους, το να χρησιμοποιήσουμε μαχαίρι, ψαλίδες, δράπανα, δηλητηριάζει το φυτό με αποτέλεσμα να σταματήσει η κανονική ανάπτηξή του και απόδοση για αρκετό καιρό.

ΡΙΓΑΝΗ ΤΟ ΠΛΕΟΝ ΠΕΡΙΖΗΤΗΤΟ ΚΑΙ ΕΠΙΚΕΡΔΕΣ ΦΥΤΟ ΣΤΗΝ ΕΛΑΔΑ ΚΑΙ ΤΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ.

Είναι αυτοφυές φυτό, εντοπίζεται κυρίως σε ορεινές μας περιοχές της Ορεινής Τριφυλίας  και γενικά της ορεινής Ελλάδας με ασβεστοληθικά και βραχώδδη πετρώματα χωρίς αρκετή υγρασία.

Είναι μία από τις πλέον επικερδείς καλλιέργειες, εφ΄όσον καλιεργείται συστηματικά.Το κόστος παραγωγής μικρό και με ελάχιστες καλλιεργητικές φροντίδες.

Ο λόγος για τη γνωστή σε όλους ρίγανη που μπορεί να αξιοποιήσει πολλές κατηγορίες εδαφών, ακόμη και ορεινών αλλά και φτωχών σε έδαφος περιοχών.

Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται σημαντική αύξηση της καλλιέργειας της ρίγανης.Όπως επίσης και σε άλλες μεσογειακές χώρες, ακόμη και στην Βόρεια και Νότια Αμερική.

Η αγορά της ρίγανης ξεπερνά τα 20 δισ. ευρώ παγκοσμίως. Λόγω της μεγάλης ζήτησης που παρατηρείται στη βιομηχανία τροφίμων, στη φαρμακοβιομηχανία και στην αρωματοθεραπεία με αντικείμενο την παρασκευή αιθέριων ελαίων.

 Σε επίπεδο κατανάλωσης οι ΗΠΑ, η Γερμανία, η Ιαπωνία και η Γαλλία. Η Τουρκία, η Αίγυπτος, η Τυνησία και το Ισραήλ παράγουν και εξάγουν μεγάλες ποσότητες αρωματικών φυτών και βοτάνων και προϊόντων τους. Στην Ελλάδα, παρότι κλιματολογικά ευνοείται η καλλιέργεια αρωματικών φυτών και βοτάνων, εξακολουθεί να θεωρείται μια νέα μορφή καλλιέργειας και δεν έχει αναπτυχθεί επαρκώς, καθώς οι καλλιεργούμενες εκτάσεις σήμερα δεν ξεπερνούν τα 30.000 στρέμματα.

Η Ελλάδα θεωρείται μία από τις πλουσιότερες χώρες σε αρωματικά και φαρμακευτικά φυτά, γεγονός που ανοίγει νέους και αρκετά προσοδοφόρους δρόμους στις αγροτικές καλλιέργειες, αν υπάρξει η απαιτούμενη οργάνωση για να αξιοποιηθούν. Οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον συγκεκριμένο κλάδο θεωρούνται μικρές, αλλά το μέγεθός τους δεν είναι περιοριστικό όσον αφορά την ανταγωνιστικότητα στη διεθνή αγορά.

Το έδαφος και το κλίμα της χώρας μας ευνοούν ιδιαίτερα την ανάπτυξη αυτού του αρωματικού φυτού που δίνει ένα προϊόν εξαιρετικής ποιότητας.

Σε όλες τις διεθνείς αγορές η ζήτηση για προϊόντα φυσικής προέλευσης είναι αυξανόμενη.

Τα αρωματικά φαρμακευτικά φυτά, αλλά και τα πολύ υψηλότερης οικονομικής αξίας δευτερογενή προϊόντα τους -αιθέρια έλαια / εκχυλίσματα- έχουν ιδιαίτερα σημαντική θέση σε αυτήν την κατηγορία φυτικών προϊόντων, λόγω των πολλών και διαφορετικών χρήσεων και εφαρμογών τους σε τομείς όπως: βιομηχανία τροφίμων και ποτών, φαρμακοβιομηχανία, αρωματοποιία και αρωματοθεραπεία, βιομηχανία καλλυντικών, σαν αντιοξειδωτικά ή συντηρητικά, σαν καρυκεύματα – αρτύματα κ.ά.

Ομως, για τη σωστή ανάπτυξη του κλάδου αυτού, οι δράσεις θα πρέπει να βασίζονται και στη λειτουργία αντίστοιχων μεταποιητικών μονάδων (επεξεργασίας, τυποποίησης, μεταποίησης – παραγωγής αιθέριων ελαίων – εκχυλισμάτων και άλλων υψηλής προστιθέμενης αξίας προϊόντων).

Τα τελευταία χρόνια γίνονται αρκετές επενδυτικές προσπάθειες με δραστηριοποίηση στον χώρο των φυσικών προϊόντων, ορισμένες εκ των οποίων έχουν ήδη εδραιωθεί και θεωρούνται επιτυχημένες.

Αλλά και μικρότερες μονάδες έχουν ξεκινήσει και εγκατασταθεί, όπως και πολλοί ιδιώτες – παραγωγοί επιθυμούν να ασχοληθούν με την καλλιέργεια των αρωματικών και φαρμακευτικών φυτών παράλληλα με κάποιας μορφής μεταποίηση.

Η ρίγανη είναι αυτοφυές φυτό. Αναπτύσσεται σε ποικιλίαεδαφών, αντέχει στην ξηρασία

Η ρίγανη συναντάται ως αυτοφυές φυτό σε μεγάλη ποικιλία εδαφών και κλιμάτων από παραθαλάσσιες έως ορεινές περιοχές, στη νησιώτικη και την ηπειρωτική Ελλάδα, σε πλούσια και φτωχά εδάφη. Αναπτύσσεται σε ποικιλία εδαφών, με καλή στράγγιση. Δεν είναι φυτό απαιτητικό σε θρεπτικά στοιχεία, καθώς έχει μικρές απαιτήσεις σε άζωτο, φώσφορο και κάλιο, με τη λίπανση γίνεται στο τέλος φθινοπώρου έως τις αρχές του χειμώνα.

Η ρίγανη αντέχει στην ξηρασία και μπορεί να καλλιεργηθεί ως ξηρικό είδος. Σε περίπτωση παρατεταμένης ξηρασίας, ιδίως την περίοδο της άνοιξης, ένα ή και δύο ποτίσματα είναι απαραίτητα, αυξάνοντας την απόδοση, χωρίς να μειώνεται ιδιαίτερα η ποιότητα.

Υπερδιπλάσιες αποδόσεις από τις βιολογικές καλλιέργειες

Με τις εταιρείες που παράγουν και εμπορεύονται αρωματικά φυτά να προτιμούν εκείνα που μπορεί να πιστοποιηθούν και ως βιολογικά, η οικονομική απόδοση της ρίγανης φτάνει να είναι υπερδιπλάσια όταν η καλλιέργεια είναι βιολογική.

Η ρίγανη αποδίδει ικανοποιητικά από το τρίτο έτος και μετά, φτάνοντας έως 300 κιλά στο στρέμμα όταν η καλλιέργεια είναι αρδευόμενη. Η περιεκτικότητα σε ριγανέλαιο είναι δυνατόν να φτάσει μέχρι και 7%, με τον μέσο όρο να κυμαίνεται από 3 έως 4%. Το κόστος εγκατάστασης μιας φυτείας ρίγανης εκτιμάται στα 220 ευρώ ανά στρέμμα, συμπεριλαμβανομένων και των δαπανών του φυτωρίου, με την τιμή της ξηρής δρόγης να κυμαίνεται από 1,8 ευρώ έως 2,3 ευρώ όταν αφορά σε συμβατική καλλιέργεια και τα 5-6 ευρώ όταν πρόκειται για βιολογική καλλιέργεια. Τα έσοδα ανά στρέμμα ξεκινούν από 400 ευρώ και μπορούν να ξεπεράσουν τα 1.000 ευρώ, όταν η καλλιέργεια είναι πιστοποιημένη βιολογικά.

Στο κόστος παραγωγής, το μεγαλύτερο ποσοστό των δαπανών καταλαμβάνει το αναλώσιμο κεφάλαιο και ιδιαίτερα το κόστος καταπολέμησης των ζιζανίων. Επιπροσθέτως, θα πρέπει να υπολογισθεί και το ενοίκιο της ξηρικής γης, καθώς και η αμοιβή της ξένης μηχανικής εργασίας, κυρίως για τη συγκομιδή.

Το μέσο κόστος παραγωγής ανέρχεται στα 1,04 ευρώ το κιλό. Για να είναι βιώσιμη η καλλιέργεια, η τιμή πώλησης του προϊόντος θα πρέπει να είναι πάνω από 0,7 ευρώ ανά κιλό, προκειμένου να καλυφθούν οι δαπάνες παραγωγής του προϊόντος. Η συγκομιδή της ρίγανης ξεκινάει από το δεύτερο έτος. Η συλλογή γίνεται όταν το φυτό είναι σε πλήρη άνθηση, με χορτοκοπτικό μηχάνημα και σε ύψος 8-10 εκατοστά πάνω από το έδαφος. Δεν πρέπει να συγκομίζεται η ρίγανη ύστερα από βροχή, αλλά πρέπει να περάσει περίπου μία βδομάδα. Η ποσότητα που συλλέγεται μεταφέρεται για ξήρανση είτε σε χώρο με σκιά, είτε σε ξηραντήριο.

Σε διαφορετική περίπτωση, αφήνεται στο χωράφι για μια μέρα να στεγνώσει και μετά δένεται σε μπάλες ή αλωνίζεται με θεριζαλωνιστική σιταριού που έχει υποστεί μετατροπές. Η απόδοση σε χλωρή μάζα φτάνει τα 300-400 κιλά ανά στρέμμα, που αντιστοιχεί σε 100-150 κιλά ξηρό βάρος ανά στρέμμα.

Τι πρέπει να γνωρίζουν οι παραγωγοί

Η καλλιέργεια της ρίγανης είναι ξηρική και χρειάζεται πότισμα κατά την εγκατάσταση στο χωράφι αλλά και μετά τη συγκομιδή, ώστε να αντεπεξέλθουν τα φυτά καλύτερα από το σοκ. Γενικά, όμως, όσο πιο συχνά ποτίζουμε, τόσο μειώνεται η περιεκτικότητα σε αιθέριο έλαιο.

Ο σπόρος σπέρνεται σε σπορεία, όπως ο καπνός, που ετοιμάζονται είτε τέλη Ιουλίου με αρχές Αυγούστου (φθινοπωρινή εγκατάσταση), είτε μέσα Ιανουαρίου με αρχές Φεβρουαρίου (ανοιξιάτικη εγκατάσταση).

Η άριστη θερμοκρασία ανάπτυξης της ρίγανης κυμαίνεται από 18-22°C με όρια ανάπτυξης από 4 έως 33°C, ενώ το ριζικό της σύστημα σε καλά ανεπτυγμένα φυτά αντέχει σε ακραίες θερμοκρασίες. Επιβιώνει και σε χαμηλά επίπεδα φωτισμού, αλλά για να επιτευχθεί υψηλή περιεκτικότητα σε αιθέρια έλαια το φως είναι απαραίτητο.

Η ρίγανη πολλαπλασιάζεται κυρίως με σπόρο ή με παραφυάδες και διαίρεση φυτών που λαμβάνονται από παλιές φυτείες. Μπορεί επίσης να πολλαπλασιασθεί με μοσχεύματα. Η εγκατάσταση της καλλιέργειας γίνεται τόσο το φθινόπωρο όσο και την άνοιξη.

Η ποιότητα της ρίγανης καθορίζεται σε μεγάλο βαθμό από το συστατικό καρβακρόλη που βρίσκεται στο ριγανέλαιο και κυμαίνεται από 70 έως 85%, ενώ σε αυτοφυείς πληθυσμούς μπορεί να ξεπεράσει και το 90%. Πρέπει να σημειωθεί ότι η απόδοση σε ριγανέλαιο και το ποσοστό της καρβακρόλης έχουν σχέση με τον καλλιεργούμενο πληθυσμό, ποικιλία ή κλώνο, το κλίμα, το έδαφος, το υψόμετρο, καθώς και τις συνθήκες της καλλιέργειας (άρδευση, λίπανση κ.λπ.).

Το αιθέριο έλαιο της ρίγανης και τα συστατικά που το αποτελούν χρησιμοποιούνται για τις αντιμικροβιακές τους ιδιότητες στη βιομηχανία τροφίμων, αυξάνοντας την ικανότητα συντήρησής τους και μειώνοντας την ανάπτυξη του αντίστοιχου μικροβιακού πληθυσμού.

Το αιθέριο έλαιό της παρουσιάζει ισχυρή αντιβακτηριακή δράση κατά διαφόρων μικροοργανισμών και αναστέλλει την ανάπτυξη μυκήτων.

Παρουσιάζει ισχυρή τοξική δράση εναντίον ιών και καρκινογόνων κυττάρων, καθώς και αντιοξειδωτική δραστηριότητα που σχετίζεται ιδιαίτερα με την παρουσία της καρβακρόλης και της θυμόλης, αλλά και γλυκοσιδίων, φλαβονοειδών και φαινολικών οξέων.

Φεβρουαρίου 14, 2014 Posted by | ΡΙΓΑΝΙ - ΜΑΖΕΜΑ ΚΑΙ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ, Uncategorized | Γράψτε ένα σχόλιο

ΘΡΟΥΜΠΙ – ΘΥΜΟΣ- ΓΑΙΔΟΥΡΟΘΥΜΟΣ- ΕΡΠΥΛΛΟΣ- ΧΑΜΟΘΡΟΥΜΠΙ- ΓΑΪΔΟΥΡΟΘΥΜΟΣ Πηγή: www.pentapostagma.gr Πηγή: galifabee.blogspot.gr

Θυμάρι ή Θρούμπι (Θρούμπα) το θαυματουργό!

 

 Θυμάρι ή Θρούμπι (Θρούμπα) το θαυματουργό!

Το θυμάρι είναι ένα φυτό των μεσογειακών χωρών. Φυτρώνει σε ηλιόλουστα μέρη, σε βραχώδη εδάφη και σε θαμνότοπους. Οι ονομασίες του είναι πολλές.Μπορεί να ακούσετε να το λένε θρούμπι, θύμος ο έρπυλλος, χαμοθρούμπι και γαϊδουροθυμό.

Μετά την φασκομηλιάσειρά έχει η θρούμπα ένα αρκετά καλό μελισσοκομικό φυτό που οι μέλισσες επιδιώκουν να επισκέπτονται.
Η θρούμπα είναι ένα φυτό αρωματικό θαμνώδες, ευδοκιμεί σε όλη την Μεσόγειο και ιδιαίτερα σε ξηρές και πετρώδεις περιοχές . Από την αρχαιότητα χρησιμοποιείται σαν βότανο για τις διάφορες ασθένειες αλλά και σαν αρωματικό στη μαγειρική.
Στην αρχαία Ελλάδα το έβαζαν στο κρασί (θρυμβίτης οίνος) ακόμα και σήμερα χρησιμοποιούν αφέψημα θρουμπιού για να ξεπλένουν τα βαρέλια πριν βάλουν το κρασί για να σκοτώσουν τους παραμύκητες. Οι αρχαίοι Ρωμαίοι το χρησιμοποιούσαν για αφροδισιακό.

Παλιά όταν είχαν πληγές στο στόμα ή στο λάρυγγα, έκαναν γαργάρα με αφέψημα από θρούμπι και κρασί και μετά το κατάπιναν, 3-4 σταγόνες από το χυμό του φυτού στα αφτιά πριν τον ύπνο βελτιώνουν την ακοή και σταματούν τον βόμβο. Το αφέψημα από θρούμπι θεωρείται διεγερτικό και τονωτικό και δρα κατά της πνευματικής και σωματικής κούρασης, βοηθάει το άσμα, την ναυτία, την πέτρα στα νεφρά και είναι κατά της διάρροιας, ακόμα σκοτώνει βακτηρίδια μικρόβια και μύκητες.
Οι παλιοί Κρητικοί καταπολεμούσαν τις φθειρειάσεις των ζώων τους με αφέψημα από θρούμπι, σκέπαζαν ακόμα με φύλλα από θρούμπι το τυρί που έβαζαν στην άλμη για να πάρει το τυρί το άρωμά του.
Τα φύλλα της θρούμπας ψιλοκομμένα μπαίνουν σε διάφορα φαγητά και ως αρωματικό αλλά και λόγω των αντιτοξικών ιδιοτήτων που έχουν.

 Θυμάρι ή Θρούμπι (Θρούμπα) το θαυματουργό!Το θρούμπι ήταν πολύ γνωστό κατά την αρχαιότητα για τις θεραπευτικές του ιδιότητες. Σε αρχαίο κείμενο αναφέρεται σαν δριμύ και θερμό. Αυξάνει την ροή των ούρων και της εμμηνορρυσίας.Επίσης πρέπει να συμπληρώσω ότι σε φυσιολογικούς τοκετούς συντομεύει την γέννα, όμως επισπεύδει και τις αποβολές. Αν το πιούμε μονορούφι καθαρίζει τα ευγενή εσωτερικά όργανα του σώματος.

Συλλέγεται κατά την διάρκεια της ανθοφορίας του, από τον Ιούνιο μέχρι τις αρχές του φθινοπώρου. Όπως και άλλα βότανα είναι πιο αποτελεσματικό, εάν το μαζέψουμε κάτω από τον μεσημεριανό ήλιο. Το θυμέλαιο χρησιμοποιείται για περιπτώσεις παράλυσης, εγκεφαλικού, σκλήρυνσης κατά πλάκας, ατροφίας των μυών, ρευματισμών και διαστρεμμάτων.

Είναι ένα πολύ παλιό φυτικό φάρμακο για τις ασθένειες του αναπνευστικού συστήματος. Όταν λοιπόν ακούσετε κάποιον να βήχει συνέχεια, χωρίς να μπορεί να σταματήσει, τότε το πρώτο πράγμα που θα πρέπει να σκεφτείτε είναι ένα σιρόπι από θυμάρι.
Μπορεί να καταπολεμήσει τα κρυολογήματα σε πολύ γρήγορο χρονικό διάστημα. 
Από προσωπική πείρα θα σας πω ότι έχει εντυπωσιακά αποτελέσματα σε ξερόβηχα.

Πολλές φορές ξεχνάμε ότι, όταν πίνουμε παγωμένα μπορεί να μας δημιουργηθεί χρόνια βρογχίτιδα (ιδιαίτερα σε παιδιά) η οποία αργότερα μπορεί να εξελιχθεί σε εμφύσημα.
Ένα αφέψημα που αποτελείται από ίσα μέρη θυμαριού και πεντάνευρου, στο οποίο θα προσθεσετε ακατέργαστη ζάχαρη και λεμόνι θα είναι ιδανικό για τον κοκίτη, το φλέγμα των πνευμόνων και το βρογχικό άσθμα. Εδώ το μόνο που θα πρέπει να προσέξετε είναι να είναι φρέσκο το αφέψημα, ακόμα και αν χρειαστεί να το ετοιμάσετε πολλές φορές σε μια μέρα.
Εξαιρετικά χρήσιμο φυτό και από τα καλύτερα αντισηπτικά και τονωτικά βότανα. Είναι μάλλον το φυτό με τις περισσότερες ευεργετικές ιδιότητες. Το εκχύλισμά του μπορεί να προλάβει το κρύωμα, ρίχνει τον πυρετό, καταπολεμά τη γρίπη, τις εντερικές διαταραχές και δερματικές λοιμώξεις. Αντισπασμωδικό των πεπτικών οδών, διευκολύνει την πέψη, ηρεμεί τις νευρικές συσπάσεις του στομάχου και του εντέρου. Ακόμη βοηθά στην μείωση του άγχους και της πνευματικής κατάπτωσης. 

Εσωτερική χρήση - Εκχύλισμα: Βάζουμε τρία κουταλάκια σε ένα λίτρο καυτού νερού. Το αφήνουμε 15 – 20 λεπτά και μετά το στραγγίζουμε. Πίνουμε τρία φλιτζάνια την ημέρα κατά προτίμηση μετά το φαγητό, ή κατά περίπτωση για την αντιμετώπιση εντερικών διαταραχών, στο βήχα στη γρίπη, για την τόνωσή μας, για τη μείωση του άγχους. Δεν συνιστάται συνεχής χρήση. Εναλλακτικά μπορούμε να ρίξουμε ένα κουταλάκι θυμαριού, σε ένα μπρίκι με νερό, να το αφήσουμε να βράσει και αφού το σουρώσουμε να το πιούμε.

Εξωτερική χρήση - Με θυμαρέλαιο μπορούμε να κάνουμε επάλειψη και καθαρισμό πληγών. Θυμαρέλαιο φτιάχνουμε τοποθετώντας κλαδάκια από θυμάρι μέσα σε ένα μπουκάλι από ελαιόλαδο για 15 μέρες περίπου.

Ένα ζεστό μπάνιο με νερό που περιέχει εκχύλισμα θυμαριού, προσφέρει ευεξία, ξεκούραση και ανακουφίζει από τους πόνους των ρευματικών παθήσεων.
Στη μαγειρική χρησιμοποιείται (ξερό ή δροσερό) για τις εξαιρετικές αρωματικές του ιδιότητες. Αρωματίζει ευχάριστα, κρέατα, ψάρια, κόκκινες σάλτσες, ακόμη και όσπρια. Με το θυμάρι μπορούμε να φτιάξουμε νόστιμες μαρινάδες , ενώ με το θυμαρέλαιο αρωματίζουμε τα φαγητά και τις σαλάτες μας.
Τέλος πρέπει να αναφερθεί ότι από το θυμάρι παράγεται το εξαιρετικής ποιότητας «θυμαρίσιο μέλι», με το γνωστό υπέροχο άρωμα και γεύση και τις ευεργετικές του ιδιότητες. 

Μια άλλη θεραπευτική ιδιότητα του είναι οι πόνοι του στομάχου, των εμμήνων καθώς και οι κράμπες στο υπογάστριο. Θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί με δύο τρόπους. Εσωτερικά και εξωτερικά. Ο ένας τρόπος όπως σας ανέφερα είναι το αφέψημα, ο άλλος τρόπος είναι το μαξιλαράκι. Το μαξιλαράκι δεν είναι τίποτε άλλο από το να γεμίσουμε ένα ύφασμα με θυμάρι και να το ράψουμε. Αυτό, αφού το ζεστάνουμε μπορούμε να το τοποθετήσουμε στο σημείο του πόνου, πάνω στην κοιλιακή χώρα ή το στομάχι αντίστοιχα. Αυτός ο τρόπος βοηθάει πολύ και σε κακώσεις ή πρηξίματα.

Το θυμάρι βοηθάει επίσης σε περιπτώσεις αλκοολισμού. Αρκεί μόνο να φτιάξουμε ένα αφέψημα και να δίνουμε μια κουταλιά της σούπας κάθε 15 λεπτά. Με αυτόν τον τρόπο θα τους φέρει ναυτία και εμετούς, θα αυξήσει την αφόδευση και την εφίδρωση αλλά επίσης θα φέρει μεγάλη όρεξη και δίψα.

Ένα λουτρό από θυμάρι θα μπορούσε να ανακουφίσει νευρική υπερδιέγερση ή κατάθλιψη. Σαν βάμμα θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί κάνοντας εντριβές για να δυναμώσουν μέλη του σώματος.

Προσοχή στη χρήση
Όπως όλα τα βότανα και αρωματικά φυτά έτσι και το θυμάρι πρέπει να καταναλώνεται με προσοχή. Η συνεχής και αλόγιστη χρήση του μπορεί να προκαλέσει δυσλειτουργία του θυρεοειδούς  καθώς και ζαλάδες, διάρροια και καρδιακή κατάπτωση. Επίσης δεν συνιστάται η χρήση του από υπερτασικούς γιατί ανεβάζει την αρτηριακή πίεση.

Πηγή: www.pentapostagma.gr
Πηγή: galifabee.blogspot.gr

Read more: http://www.proionta-tis-fisis.info/thimari-i-throumpi-throumpa-to-thavmatourgo.html#ixzz2sNQfDUMo

Φεβρουαρίου 11, 2014 Posted by | ΘΡΟΥΜΠΙ Η ΘΥΜΑΡΙ, Uncategorized | Γράψτε ένα σχόλιο

ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΜΟΛΕΓΚΟΥ ΣΕ ΕΝΑ ΟΜΟΡΦΟ ΑΠΟ ΚΑΡΔΙΑΣ ΑΡΘΡΟ

ΣΤΕΛΛΑ ΚΑΡΑΜΟΛΕΓΚΟΥΤΑΛΑΝΤΟΥΧΟΣ, ΕΥΑΙΣΘΗΤΗ ΠΟΥ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΝΑ ΧΑΡΑΧΤΗΡΙΣΘΕΙ ΑΡΙΣΤΟΚΡΑΤΙΣΣΑΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΣ ΚΑΙ ΠΟΙΗΤΡΙΑ ΤΟΥ ΕΡΩΤΑ. ΛΕΞΕΙΣ, ΝΟΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΤΡΟΠΟΣ ΕΚΦΡΑΣΗΣ ΠΟΥ ΑΓΓΙΖΟΥΝ ΤΗΝ ΨΥΧΗ, ΣΕ ΚΑΝΟΥΝ ΝΑ  ΑΝΑΠΟΛΕΙΣ ΣΤΙΓΜΕΣ ΟΥΡΑΝΙΑΣ ΕΥΤΥΧΙΑΣ. ΠΙΠΗΣ ΚΟΜΙΑΝΟΣ.

Λόγια της δημιουργού : Η ΠΙΣΤΗ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΧΕΡΙ ΠΟΥ ΑΠΛΩΝΕΙ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΓΙΑ ΝΑ ΠΑΡΕΙ ΤΑ ΔΩΡΑ ΤΟΥ ΟΥΡΑΝΟΥ…ΧΩΡΙΣ ΑΥΤΗ ΧΕΡΙΑ ΚΑΙ ΨΥΧΗ ΜΕΝΟΥΝ ΑΔΕΙΑ!!

Αφιερωμένο με ειληκρινή αγάπη και αισθήματα στους φίλους και επισκέπτες του ιστότοπου που με φιλοξενεί.

Στέλλα Καραμολέγκου

Η ζωή είναι ένα παράξενο παραμύθι, για να το διαβάσεις πρέπει να σκύψεις στις χιλιάδες μικρές λεπτομέρειες …εκείνες που έχουν σχέση με τις λεπτές αποχρώσεις.Εκεί κρύβεται η ουσία της ! 
Εκεί στις μκρές μυστικές γωνιές της ψυχής που αποκαλύπτονται πάνω στον έρωτα…πάνω στον θυμό… πάνω στον πόλεμο που κάνει το εγώ. για να μην παραδεχτεί την ήττα του .
Εκεί…
Γι αυτό χρειάζεται χρόνος… για να δεις να καταλάβεις και πολλή περισσότερο να κατανοήσεις… το βάθος της ιστορίας ,της κάθε ιστορίας που γράφεται γύρω σου… και μέσα σου… καθώς προχωράς βήμα το βήμα προς την αναγνώριση του εσώτερου εαυτού σου και του άλλου του απέναντι. 
Εκείνου που έδειξε η μοίρα ότι ήρθε για να σου μάθει κάτι καινούργιο .
Και καθώς ο χρόνος λιγοστεύει …όσο μεγαλώνει ο ταξιδιώτης , πολλές φορές παίρνει τη σκυτάλη η πείρα για να του δείξει το τοπίο, άλλες πάλι τον οδηγεί το ένστικτο αλλά τις περισσότερες αφήνεται στα χέρια του χρόνου για να του αποκαλύψει τα μυστικά πεδία που κρύβονται κάτω από τα λαγούμια της οφθαλμαπάτης …
Βλέπεις η ζωή είναι ένα παραμύθι ,που πρέπει να μάθεις να το διαβάζεις χωρίς παραμορφωτικά γυαλιά…
και να το μεταφράζεις μέσα από το τατουάζ της γνώσης και του πόνου που σου αφήνει η αναγνωσή του. 
Καλή νύχτα σε όλους του φίλους μου!

Φεβρουαρίου 10, 2014 Posted by | Uncategorized | Γράψτε ένα σχόλιο

ΝΤΙΝΑ ΓΕΩΡΓΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ ΣΕ ΜΙΑ ΥΠΕΡΟΧΗ ΠΟΙΗΤΙΚΗ ΤΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ – ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ ΦΙΛΑΡΑΚΙ

ΝΤΙΝΑ ΓΕΩΡΓΑΝΤΟΠΟΥΟΥΝΤΙΝΑ ΓΕΩΡΓΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ – ΑΞΙΟΠΡΟΣΕΚΤΟΣ ΡΥΘΜΟΣΤΙΧΟΣ, ΡΟΜΑΝΤΙΚΑ ΣΦΙΚΤΟΔΕΜΕΝΟΣ. ΕΚΦΡΑΣΤΙΚΑ ΝΟΗΜΑΤΑ, ΣΤΙΧΟΙ ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΟΙ ΜΕ ΜΙΑ ΕΙΛΙΚΡΙΝΑ ΠΗΓΑΙΑ ΚΑΙ ΑΜΜΕΣΗ ΕΞΩΤΕΡΙΚΕΥΣΗ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟΥ ΜΥΣΤΗΡΙΟΥ ΤΗΣ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗΣ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΟΣ.

Ντίνα Γεωργαντοπούλου

Στο υπόγειο καπνός τσιγάρωπου αγνοεί
τη φιλοσοφία των ιδεών
ζεσταίνεται στα χνώτα του κονιάκ

μεθύσι πάθους κι όμως

κυρία μου οι άντρες κλαίνε
στο στόμα ο έρωτας
φτιάχνει γέφυρα με το Θεό
κι η κραυγή γίνεται τάληρο
σε ένα τζουκ μποξ που κλαίει.

Πίσω από τη πόρτα
στη ξύλινη κρεμάστρα η ζωή
ξεχασμένη σε κυκλικά βήματα
χαράζει επιτόπιους δρόμους
που δε βιάζονται να ξημερώσει.

Ντίνα

Φεβρουαρίου 9, 2014 Posted by | ΝΤΙΝΑ ΓΕΩΡΓΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ, Uncategorized | 1 σχόλιο

ΜΑΛΟΥΣΑ-ΒΡΑΒΕΥΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΣΥΓΓΡΑΦΙΚΟ ΚΑΙ ΠΟΙΗΤΙΚΟ ΤΗΣ ΕΡΓΟ ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΣΥΛΛΟΓΩΝ – ΣΥΝΔΕΣΜΩΝ ΤΡΙΦΥΛΙΑΣ. Leave a comment

ΒΡΑΒΕΥΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΣΥΓΓΡΑΦΙΚΟ ΜΟΥ ΕΡΓΟ ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΣΥΛΛΟΓΩΝ – ΣΥΝΔΕΣΜΩΝ ΤΡΙΦΥΛΙΑΣ.   Leave a comment

Η ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΣΥΛΛΟΓΩΝ – ΣΥΝΔΕΣΜΩΝ ΤΡΙΦΥΛΙΑΣ ΒΡΑΒΕΥΣΕ ΚΑΙ ΤΗΝ ΔΙΚΗ ΜΑΣ ΓΕΩΡΓΙΑ ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΥ-ΠΑΠΑΒΑΣΙΛΕΙΟΥ (ΜΑΛΛΟΥΣΑ).

ΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΙΔΙΑΣ : Οι ψυχές μας ολόλευκες είναι… Ευλογημένες μοναξιές… Και τα κορμιά μας ΝΑΟΣ!!!

 ΜΑΛΛΟΥΣΑ ΓΕΝΝΗΘΗΚΑ ΣΤΟ ΚΟΠΑΝΑΚΙ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ. ΚΑΤΟΙΚΩ ΣΤΗΝ ΤΡΙΠΟΛΗ ΑΡΚΑΔΙΑΣ. ΑΓΑΠΩ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ, ΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ ΚΑΙ ΘΑΥΜΑΖΩ ΤΗΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ. ΓΡΑΦΩ ΠΗΓΑΙΑ, ΑΥΘΟΡΜΗΤΑ, ΑΙΣΘΑΝΤΙΚΑ ΚΑΠΟΙΕΣ ΛΕΞΕΙΣ ΜΕ ΞΕΧΩΡΙΣΤΟ ΗΧΟ. ΕΠΙΘΥΜΙΑ ΜΟΥ, Ν’ ΑΓΓΙΞΕΙ Η ΨΥΧΗ ΜΟΥ ΤΗΝ ΨΥΧΗ ΣΟΥ.

Σχόλιο :«Μια νέα Σαπφώ. Η Σαπφώ της Μεσσηνίας έχει γεννηθεί. Ποίηση ερωτική. Πλούσιος ο αισθησιασμός. Λόγος καρδιάς, ποίηση ψυχής, εκχύλισμα σιναισθήματος.» Παρασκευόπουλος στάθης.

Στην κοπή της πρωτοχρονιάτικης πίτας του…Κατά την εκδήλωση βραβεύτηκαν με τιμητική πλακέτα της Ομοσπονδίας ο καθηγητής προϊστορικής Αρχαιολογίας κ Κορρές Γεώργιος για την ανασκαφή και ανάδειξη των αρχαιοτήτων της Τριφυλίας και η ποιήτρια συγγραφέας από το Κοπανάκι κύρια Γεωργία Αγγελοπούλου-Παπαβασιλειου για το συγγραφικό της έργο. Τον κ. Κορρέ προσφώνησε ο συμπατριώτης μας εκπαιδευτικός και πρόεδρος του Συνδέσμου Ιστορικών Συγγραφέων κ.  Στάθης Παρασκευόπουλος και την κυρία Αγγελοπούλου, ο ιστορικός μελετητής και διδάκτωρ του Πανεπιστημίου του Εδιμβούργου κ. Γιαννικόπουλος Ηλίας.

DSC08736

Μετά την απονομή τον λόγο πήρε η συμπατριώτισσά μας, κα Γεωργία Αγγελοπούλου – Παπαβασιλείου:
Σεβασμιώτατε, την ευλογία σας.
Εκλεκτοί προσκεκλημένοι, καλώς ήλθατε.
Αγαπητοί κύριοι της Ομοσπονδίας Συλλόγων – Συνδέσμων Τριφυλίας, σας χαιρετώ και σας συγχαίρω.
Κύριε Πρόεδρε, αποκαλύπτομαι. 
Όταν κάποιοι είμαστε κομμάτια δημιουργίας με τη σωστή συνειδητότητα, μπορούμε να καταφέρουμε εκπληκτικά και καταπληκτικά αποτελέσματα. Και μην ξεχνάμε πως έχουμε το επώνυμο Έλληνες και όλα αυτά γίνονται «Δια την κοινήν της Πατρίδος ωφέλειαν»! 
Με αγάπη και μόνο αγάπη προς όλους, εύχομαι καλή χρονιά, ευλογημένη και δημιουργική.
Προσωπικά, ευχαριστώ από καρδιάς. Έχω τη μεγάλη τιμή, απόψε, να είμαι εδώ μπροστά σας. Τη δέχομαι με περίσσια χαρά και σεβασμό. Είναι σημαντικό να με αναγνωρίζουν οι συμπατριώτες μου. Με τον πνευματικό μου αγώνα προσπαθώ να διασώσω την έννοια της λέξης, Άνθρωπος! Ν’ αγγίξει η ψυχή μου, την ψυχή σας!
Ομολογώ, ταπεινά, πως είμαι πολύ «μικρή» για να αισθάνομαι «μεγάλη».
Με λόγια όχι «πολλά», αλλά τα «κατάλληλα», όπως έλεγε ο μεγάλος μας Σοφοκλής, ελπίζω να περάσω κι εγώ το μήνυμά μου.
Μέσα σ’ αυτό το υπέροχο Σύμπαν στο οποίο υπάρχουμε, το πιο θαυμαστό πλάσμα, το πιο τέλειο δημιούργημα, είναι ο Άνθρωπος.
«Κατ’ εικόνα και ομοίωση» του πλαστουργού του, έχει την ελευθερία και τη δυναμική, να μεγαλουργεί στο «καθείς εφ’ ώ ετάχθη». Η ιδιαιτερότητα ενός εκάστου, είναι μια έκφραση ξεχωριστή. Με τη δική του γλυκιά τυραννία, από το δικό του αγνάντευμα, πλάθει νόηση, συνείδηση, πλάθει πολιτισμό. Στόχος του, να προσφέρει υπεύθυνα «παν έργον αγαθόν».
Η ζωή, μας χαρίστηκε. Αλλά, κατά τη δική της οικονομία στο δικό της αυστηρό συλλαβισμό, μια εσωτερική φωνή μας αναστατώνει. Είναι η φωνή της σοφίας. Η σοφία, η οποία πηγάζει από την πληρότητα και από την επίγνωση. Η σοφία, η οποία απαντά σε οποιαδήποτε ερώτηση, στους δύσκολους καιρούς, τους οποίους εξελικτικά, πορεύεται η ανθρωπότητα.
Όλοι μας, γεννηθήκαμε για τα «κάλλιστα» κι όχι τα «χείριστα». Μέσ’ από κοινή δράση και συντροφικότητα, μέσ’ από το «εμείς» κι όχι το «εγώ», έτσι μπορούμε μόνο, να έχουμε μέλλον ως «κοινωνίες» κι ως «είδος» πάνω σ’ αυτόν τον πλανήτη. Με κοινό βηματισμό στη σχέση ανθρώπου και δημιουργίας, δεν αφυδατώνεται η ύπαρξή μας, στη ζωή! Πάνω από το «πηγαινέλα» της, πάνω απ’ ό,τι αποτελεί την «αγωνία» της, αγαπώντας την ως «δώρο», ας εκμεταλλευτούμε ευεργετικά, τα «τάλαντα» με τα οποία «σφραγιστήκαμε». 
Μόνο έτσι θα δικαιώσουμε την παρουσία μας πάνω στη γη. Να παραμείνουμε Άνθρωποι!!!

Αθήνα 27/1/2014
Ξενοδοχείο Στάνλεϋ – Δευτέρα 6:30μ.μ.

Σχόλιο προσωπικό: Το ιστολόγιο συγχαίρει την συμπαθή και αξιόλογο ποιήτρια και συγγραφέα συμπατριώτισσα μας Γεωργία Αγγελοπούλου – Παπαβασιλείου για το αξιόλογο έργο της. Συγχαρητήρια Γεώργία μου, εύχομαι πάντα να ομορφαίνεις την ζωή μας με τα βαθυστόχαστα υπέροχα δημιουργήματά σου. ΠΙΠΗΣ ΚΟΜΙΑΝΟΣ.

Φεβρουαρίου 7, 2014 Posted by | ΜΑΛΟΥΣΑ, Uncategorized | Γράψτε ένα σχόλιο

ΑΝΝΑ ΜΠΙΘΙΚΩΤΣΗ ΠΟΙΗΤΡΙΑ- ΠΕΖΟΓΡΑΦΟΣ- ΧΡΟΝΙΚΟΓΡΑΦΟΣ, ΚΟΡΗ ΤΟΥ SER ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΤΡΑΓΟΥΔΙΟΥ. ΣΕ ΜΙΑ ΟΜΟΡΦΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΡΜΗΝΕΙΑ – ΑΠΑΓΓΕΛΙΑ ΑΦΙΕΡΩΜΕΝΗ ΣΤΟΥΣ ΦΙΛΟΥΣ ΚΑΙ ΕΠΙΣΚΕΠΤΕΣ ΤΟΥ ΙΣΤΤΟΛΟΛΟΓΙΟΥ .

ΑΝΝΑ ΜΠΙΘΙΚΩΤΣΗ

ΑΝΝΑ ΜΠΙΘΙΚΩΤΣΗ

ΑΝΝΑ ΜΠΙΘΙΚΩΤΣΗ ΠΟΙΗΤΡΙΑ- ΠΕΖΟΓΡΑΦΟΣ- ΧΡΟΝΙΚΟΓΡΑΦΟΣ, ΚΟΡΗ ΤΟΥ SER ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΤΡΑΓΟΥΔΙΟΥ. ΣΕ ΜΙΑ ΟΜΟΡΦΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΡΜΗΝΕΙΑ – ΑΠΑΓΓΕΛΙΑ ΑΦΙΕΡΩΜΕΝΗ ΣΤΟΥΣ ΦΙΛΟΥΣ ΚΑΙ ΕΠΙΣΚΕΠΤΕΣ ΤΟY ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ

Λόγια της ιδίας: ΘΕΛΩ ΚΑΙ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΑΓΩΝΙΣΘΩ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΛΗ ΜΑΣ, ΣΤΟΛΙΔΙ ΑΥΤΟΥ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΤΟΥ ΜΙΚΡΟΥ ΤΟΥ ΜΕΓΑ.

Καλησπέρα ακριβοί μου φίλοι !!!!!!!!!
Όσο υπάρχουν άνθρωποι σαν κι εσας θα μπορώ να ελπίζω σε ένα κόσμο καλύτερο!!!!!!!!!!!!

ΑΝΝΑ ΜΠΙΘΙΚΩΤΣΗ ”ΗΧΗΡΕΣ ΣΙΩΠΕΣ…του έρωτα” (Α΄ΠΡΟΒΟΛΗ)

494 Προβολές Πριν από 2 εβδομάδες

«ΗΧΗΡΕΣ ΣΙΩΠΕΣ… του έρωτα»-Κείμενο — αφήγηση :Άννα Μπιθικώτση

Μουσική: Κώστας Νικολόπουλος.

Τιμής ένεκεν συμμετέχουν: Δημήτρης Καϊκής-Μαρία Αναματερού-

Κατερίνα Πρωτονοταρίου – Μάνια Σπαθή.

ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΜΟΥΣΙΚΟΘΕΑΤΡΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ της συγγραφέως ΑΝΝΑΣ ΜΠΙΘΙΚΩΤΣΗ,”ΗΧΗΡΕΣ ΣΙΩΠΕΣ… του έρωτα” 
που κυκλοφορεί από την ΕΜΠΕΙΡΙΑ ΕΚΔΟΤΙΚΗ.
Το βιβλίο της Άννας, με τον χαρακτηριστικό αυτό τίτλο, έλαβε χωρα στο κατάμεστο Θέατρο “ΟΡΦΕΑΣ” στις 9 Δεκεμβρίου 2013.

Οι «ΗΧΗΡΕΣ ΣΙΩΠΕΣ… του έρωτα», είναι ένα κράμα Πεζογραφίας και Ποίησης στο οποίο εκτυλίσσεται η ιστορία μιας Μεγάλης Αγάπης που αφήνει την κραυγή ενός απαγορευμένου έρωτα μέσα από σκέψεις, προβληματισμούς και έντονα συναισθήματα. Πρωταγωνιστές, ο 47χρονος Αλέξης που δεν υλοποίησε τα “θέλω” του εγκλωβισμένος στο “κέλυφος” της συμβατικότητας και η 29χρονη Άννα που επέλεξε να αποτυπώνει πάνω στα χαρτιά της στιγμές της “αξιολάτρευτα αθώας ενοχής” τους. 
Μια Κυριακή κρίσιμης απόφασης για τη ζωή τους, θα αναπτύξουν μια ιδιότυπη εσωτερική αντίσταση με θιασώτες ιδεολογίες που εκτελούνται, την έκπτωση του πνευματικού κόσμου και τις υποκριτικές πλάνες των κοινωνικών συντηρητισμών που δεν επιτρέπουν να ακουστεί η φωνή της καρδιάς που λέει: «Χρωστάς αγάπη και για σένα».
Άραγε θα περάσουν την “οδό της τόλμης” ή θα παραμείνουν ναυάγια στη βυθισμένη τους ζωή;
Ενορχήστρωση -βιολί: Κώστας Αγέρης
Κιθάρα: Σπύρος Κονσολάκης

Ιανουαρίου 23, 2014 Posted by | ΑΝΝΑ ΜΠΙΘΙΚΩΤΣΗ-ΠΟΙΗΤΡΙΑ-ΠΕΖΟΓΡΑΦΟΣ-ΧΡΟΝΙΚΟΓΡΑΦΟΣ, Uncategorized | Γράψτε ένα σχόλιο

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.